It has been brought to my attention that there are unfortunately uneducated Jews who think that lighting a candle for Tzaddikim other than on their Yartzeit day is chas vechalila idolatrous practice.
The following is proof that it has always been the Jewish tradition to light candles for loved ones and Tzaddikim anywhere and anytime:
מנהג ותיק ועתיק בישראל להדליק נר לזכר נשמת קרובים וצדיקים בבחינת 'נר ה' נשמת אדם'
It is an old tradition among Jews to light a candle in memory of loved ones and Tzaddikim, in the aspect of "'נר ה' נשמת אדם' The soul of a person is the candle of HaShem.
כתב רבינו בחיי ז``ל בפרשת תרומה, וז``ל: וידוע כי הנשמה נהנית בהדלקת הנרות והיא מתהלכת בעדוני ההוד והשמחה ומתפשטת ומתרחבת מתוך הנאת האורה מפני שהיא חתיכת אור חצובה מאור השכל ומן הטעם הזה נמשכת אחר האור שהוא מינה אעפ``י שהוא אור גופני והנשמה אור רוחני זך ופשוט.
Rabbeinu Bechaye, zs'kl, writes in Parshat Teruma: And it is known that the soul enjoys when a candle is lit and is attracted to the light.
רבי נחום מצרנוביל אומר: "שמדליקים נר לנשמת הצדיק אורו מגיע למקום
Rabbi Nachum of Charnevil, zs'kl, says: "When lighting a candle for the soul of the Tzaddik, his light reaches the place where the candle is being lit".
הבן איש חי (תורה לשמה סימן תקכ): ``הרי לך שהנשמה יש לה הנאה מן האור. וצריך שיאמר בפיו בשעת הדלקת הנר שהוא מדליק הנר הזה למנוחת נפש פלוני בן פלוני, ואז בקריאה זו שהוא מוציאה בפה יגיע הנאה לנפש האדם ההוא אפילו מרחוק
גם דע כי באור הנר יש חמשה גוונים הידועים למשכילים וכנזכר בראשית חכמה, והם כנגד חמשה חלקי הנפש שהם נפש רוח נשמה חיה יחידה, ודבר זה גם בדברי רז``ל בתלמוד הוא מפורש במה שאמרו חמשה שמות יש לנשמה, ועל כן אור הנר הוא דוגמא לנשמה ולזה יהיה לה הנאה מן האור הנדלק על שמה, עכ``ל רבינו הבן איש חי.
The Ben Ish Chai, zs'kl, writes: "The neshama has pleasure from the light. When a person is lighting a candle, he should say 'I'm lighting this candle for Ploni ben Ploni. Thru this verbalization, the pleasure will reach this person no matter the distance".
Ben Ish Chai continues: Know also that in the light of the candle there are five variations which are in exchange for the 5 parts of the Nefesh: Nefesh, Ruach, Neshama, Chaya, and Yechida. Therefore, the light of the candle is compared to the neshama and the neshama gains much pleasures from the candle being lit for him."
נוהגים להדליק נר לעילוי נשמת נפטרים ויש בזה משום כבודם, שמדליקים ללכבודם אור נר
(משנה ברורה סימן תרי סעיף קטן יב).
It is customary to light candles for the deceased le iluy their souls, to light in their honor. (Mishne Brura)
אפשר להדליק נרות לעילוי נשמות הצדיקים בכל עת ובכל זמן, ולבקש מהקב`ה שבזכות הצדיק יקבל הקב`ה את התפילה.
You can light candles le iluy nishmot of the Tzadikim anytime and anywhere and ask HKB'H in the zchut of the Tzaddik, HKB'H will accept your prayers.
No comments:
Post a Comment